Anasayfa Günün Önerisi Uzun Etkili İnsülin Yerine Yanlışlıkla Hızlı Etkili İnsülin Yaparsanız Ne Yapmalısınız?

Uzun Etkili İnsülin Yerine Yanlışlıkla Hızlı Etkili İnsülin Yaparsanız Ne Yapmalısınız?

8 6.582 görüntüleme

Uzun Etkili İnsülin Yerine Yanlışlıkla Hızlı Etkili İnsülin Yaparsanız Ne Yapmalısınız?

İnsülin Kalemiyle Başımıza Gelebilecek İki Olay, Nedeni ve Çözümü başlıklı yazımızda bahsetmiştik ama bu aralar özellikle Facebook’ta bu yanlışı yapan arkadaşlarımızın paylaşımlarını görünce konuyu tekrar hatırlatmak istedim. Yani; Uzun Etkili İnsülin Yerine Yanlışlıkla Hızlı Etkili İnsülin Yaparsanız Ne Yapmalısınız?

İnsülin kullanan diyabetlilerin ara ara başına gelebilecek bir konudan bahsediyoruz. Akşam ve/veya sabah saatlerinde uzun etkili insülininizi yapacaksınız. Hazırlık yapmaya başladınız. İnsülini yaptınız. Bir de baktınız ki Lantus ya da Levemir yerine Humalog, Novorapid ya da Apidra yapmışsınız. Yani uzun etkili insülin yerine hızlı etkili insülin yapmışsınız.

Bu anlarda lütfen sakinliğinizi koruyun. Lantus ya da Levemir saatinizi geciktirmeden hemen yapın. Neden Lantus ya da Levemir’i yapmalıyız? Çünkü Lantus ve Levemir uzun etkili insülinlerdir ve kan şekerinizi hızlı etkili insülinler (Humalog, Apidra ve Novorapid) gibi hızlıca düşürmez. Yapıp yapmama gibi bir ikilemde lütfen kalmayın. Yapın. Ve eğer karbonhidrat/insülin oranınızı biliyorsanız hemen hesaplama yapıp yanlışlıkla yaptığınız hızlı etkili insülin için karbonhidrat alımına başlayın.

Eğer karbonhidrat/insülin oranınızı bilmiyorsanız ne yapacaksınız? Örneğin bu olay akşam başınıza geldi. Akşam yemeğinde yediklerinize istinaden kaç ünite insülin yapıyorsanız ona göre bir hesaplama yapabilirsiniz. Örneğin; akşam yemeğinde 3 dilim ekmek, 1 kase yoğurt, et ve salata yiyiyorsunuz ve bunun için 10 ünite insülin yapıyorsunuz. Bu durumu referans alarak yanlışlıkla kaç ünite hızlı etkili insülin yaptıysanız ona göre ne kadar yiyeceğinizi hesaplayabilirsiniz.

Benim başıma böyle bir şey gelseydi; akşam saatinde karbonhidrat/insülin oranım 10 gram kh için 1 ünite insülin. Yanlışlıkla yaptığım hızlı etkili insülin miktarına eşdeğer karbonhidrat almaya başlardım. Lütfen bu anlarda korkup fazladan kafanıza göre ek karbonhidrat almayın. Karbonhidrat alımını yaptıktan sonra oluşabilecek tüm riskleri minimum seviyeye indirmiş oldunuz.

Son olarak da mümkünse saat başı kan şekerinizi kontrol edin. Zaten kısa etkili insülinleri 4-4,5 saat sonra vücudunuzda işini bitireceği için sorun kalmayacak. Her şey yolundaysa da rahatlıkla uyuyabilirsiniz 🙂

Bu durumda sıklıkla yapılan hata ise ölüm korkusu ya da başka bir şey olacakmış korkusuyla glisemik indeksi ve yükü yüksek ne bulursak yemek. Özellikle belirttiğim gibi sakin olup basit bir matematik ile karbonhidrat/insülin oranına göre hareket etmek.

NOT: Yazıyı Facebook ya da Twitter gibi sosyal medya kanallarında paylaşın. Alttaki Facebook, Twitter, Google+ ya da Pinterest butonlarına tıklamanız yeterlidir.

  • aaffedersiniz ama sizin bu söyledikleriniz gerçeği hiç yansıtmıyor! bence uzun etkili insülin yerine yanlışlıkla kısa yada hızlı etkili insülin yapıldığı farkedildiği an ilk yapılması gereken hemen, vakit kaybetmeden acil servise haber vermek! zaten kan şekeri düşmeye başladığı anda o sersem halle karbonhidrat hesabı yapmak,kan şekeri ölçmek vb. mûmkün değil! , bunu kan şekeri düşenler bilir. öyle bir anda varsa glukagon iğnesi hemen yapılmalı yoksa acil servise gidinciye veya onlar gelinceye kadar şekerli su içmeye devam edilmeli.

    • Merhaba Kerim.m,

      Zaten konu kan şekeri düşmüşken müdahale değil. Yanlış insülin yapmışken önlem almak.

      Diyabet eğitimi aldıysanız doktor, hemşire ve diyetisyeninizden oluşan diyabet ekibinize de bu konuyu sorun lütfen. Burada yazanlar bilinmeden değil, bilinerek yazılan detaylardır. Hadfim değil ama diyabet eğitimi almadıysanız alın. Aldıysanız da tekrar eğitim alın. Yorumunuzdaki bilgiler maalesef doğru değil.

      Kan şekerimiz düştüğünde ise, ki benim de düştüğü oluyor, ne hal aldığımızı biliriz. Yani sadece siz hipoglisemi yaşamıyorsunuz.

      Sevgiler

  • benim yaklaşık 12 seneden beri tip 1 diyabetim var. ben deneyimlerime dayanarak, örneğin sizin yazdıklarınızın benim için geçerli olmadığını söyleyebilirim. kan şekeri 60 ‘ın altına düştüğûnde kalp güm güm hızlı bir şekilde atmaya başlıyor. terleme aşırı artıyor, ve o anda kan şekeri düşmeye devam ettiği sürece zihinsel işlemler çok zor yapılabiliyor. titreme artıyor. o titreme devam ederken kan şekeri ölçmek zaten mümkün değil. karbonhidrat hesabı yapacak vakit ve zihinsel uygun durum da yok, direkt beyni etkiliyor ve bir süre sonra baygın duruma sokuyor. Bunlar benim için geçerli olan şeyler. diyabet tip 1 olmayan hiçkimse bu yaşananları tam olarak bilemez! öyle ” 3-4 kesme şeker at ,hemen geçer” le olmuyor yani bu iş! defalarca kan şekeri düşmüş birisi olarak benim yaşadıklarım bunlar. eğer siz farklı şeyler yaşıyorsanız lütfen bana söyleyin!( ayrıca ben diyabet eğitimi hiç almamış birisi değilim, 12 seneden beri işin içinde, hastaneden hastaneye gezen birisi konumundayım)

    • Sayın Kerim M.,

      Konuyu tekrar anlatmaya çalışalım. Hipoglisemi anından bahsetmiyoruz. Hipoglisemi olmaması için ne yapılması gerektiğini anlatıyoruz.

      Sadece siz tip-1 diyabetli değilsiniz burada. Herkesin bireysel tecrübeleri var. Hipoglisemi yaşıyorsanız ve aklınız başındaysa doğru hipoglisemi tedavisi yapmalısınız. Zaten akıl başta değilse kimse bir şeyi sayamaz.

      Umarım şimdi daha anlaşılır olmuştur.

      sevgiler,

  • yanlış insülin yapıldığı hemen farkedilirse gerekli önlemler alınabilir. ama geç farkedilirse, örneğin kısa etkili insülin yapılmasının 1 saat ardından farkedilirse çok daha ciddi önlemler gerekiyor. ben birtek bunu söylemek istiyorum. insanlara bilgilendirme yaparken bunları da belirtmek ggerekiyor.şeker hastalığında küçük ayrıntılar daha çok önemli.. aslında burada ben sizlere değil diyabet tip 1’i tedavisi kolaymış gibi görenlere kızıyorum! sonuçta her an tetikte olunması gereken , ve sürekli şunları , şu organlarını kaybedersin şeklinde tehditle yaşanması gereken bir hastalık. (siz bile bir yazınızda diyabetlilere engelli raporu verilebildiğini duyunca şok oldum diyerek hastalığın, diğer hastalıklara nazaran ne kadar ciddi olduğunu sanki kavrayamamış bir tavır sergileyerek, diğer diyabetsiz insanların, hatta doktorların bile böyle diyabeti önemsiz dûşünmesine yol açmış oluyorsunuz. sonuçta ömür boyunca birşeye bağlı olunan ve devam eden bir “engel” var ortada. ve hastalığın tehditleri de çabası. çoğu kronik hastalığa zaten engel oranı veriyorlar. diyabete de vermeleri son derece normal. iş bulmak da bu raporsuz çok zor. örneğin ben bir çok yere iş başvurusunda bulundum. işe kabul edildiğim yerler bile şeker hastası olduğumu öğrenince işe almaktan vazgeçti. en son eskişehir’deki eti bile aynısını yaptı. sana vardiyasız gündüz işi lazım. ama bizde gündüz işi yok. kusura bakma deyip gönderdiler. doğru söylüyor ama gündüz işi olmadığı tam bir yalan. koskoca eti’de… uğraşmak istemiyorlar insülin kullanan şeker hastalığı olduğu için. rapor almadan iş bulmak bu kadar zorken sizin veya insanların tip 1 dm’lilere engelli raporu verilmesine normal değilmiş gibi görmenize şaşırıyorum açıkçası! sadece tip 1 dm varsa %30 vermeleri bile bir skandal! en az %40 verilmeli ki, engelli raporu alınsın. tip 1 diyabetliler daha rahat yaşasınlar. ben geçen sene hiçbir işe alınmama olayından sonra kızdım , ve sonra aldım engelli raporunu. tabii bende şeker ile birlikte katarakt ve nöropati vardı. %54 verdiler. ve gerçekten hayatımdaki zorluklarda azalmalar oldu. kendi elinde olmadığına göre engelli olmak ta utanılacak bir şey asla olamaz. hastalıkların gerçek tedavileri ortaya çıkıncaya kadar insanların bu şekilde yaşamaya devam etmeleri gerekiyor

  • ben yaptım 20 lantus yapıcağıma 20 novarapid yaptım aldım pekmez kavanozunu yudumladım durdum ara ara da ölçtüm bir kerede yaptığmı farketmedim sonrada şüphe düştü ya lantus yaptım (28) neden böyle oldu diye o zaman aklıma geldi galiba yanlışlıkla novarapid yaptım diye şakası yok götürür adamı..

  • Esra hanım merhabalar. Ben annem için yazıyorum. Kendisi 49 yaşında iki yıldır tip 2 diyabet hastası. Geçen yıl haziran ayında şekeri çok yükseldi için üç gün hastahaneye yatırdık ve orada ilk kez insülin başladık. Gizli şekeri 11idi. Her gece yoğurt limon , düzenli ilaç kullanımı, diyet ve egzersiz ile şekeri 9a düştü. Fakat son zamanlarda kendisine bakmadığı için şekeri gene yuksek. Saçlarında seyretme fark ettim. Sürekli doktor gozetimindeyiz ama ben bilinçli kişilere bu hastalığı sormamıştı fayda sağladığını düşünüyorum. Annem için neler yapabilirim? Yazımın uzunlugunu mazur görün lütfen. Söz konusu anneler olunca . . Saygılarımla

  • Cevap Bırak