Anasayfa Tip-1 Diyabet Teşhisi Yeni Koyuldu Hiperglisemi = Kan Şekeri Yüksekliği

Hiperglisemi = Kan Şekeri Yüksekliği

11 5.318 görüntüleme

Bugüne kadar hep hipoglisemiden bahsettim sizlere. Artık az çok hipoglisemi nedir?, belirtiler nelerdir?, hipoglisemi yaşadığımızda bize nasıl yardım edilmelidir? ya da biz ne yapmalıyız? gibi detayları biliyoruz.

Biraz da hiperglisemiden yani kan şekeri yüksekliğinde bahsetmek istiyorum.

Kan şekeri yükseklikleri;

– Yaptığımız kısa etkili insülinlerin yetersizliğinden,

– Bazal insülin yetersizliğinden,

– Yemeği olduğundan fazla yemekten,

– Moral bozukluğundan,

– Kadınlar için menstürasyon dönemlerinden (benim bu dönemde genelde düşer. Sonrasında 1 ya da 2 gün yüksek seyreder.),

– 250 mg/dL ve üzeri bir kan şekerimiz varsa bu şekilde spor yapalırsa bundan dolayı da olabilir.

Bu sebeplere göre insülin dozlarında gerekli değişiklikleri yaparak kan şekerimizi daha iyi bir şekilde kontrol altına alabiliriz.

Kan şekerim 150 mg/dL üzerine çıktığında başımda bir ağır ve genital bölgemde kaşıntı ve sivilce tarzı bezeler oluşur. Ağzımın tadını hiç sormayın. Çünkü tadı ya kolonyaya ya da bariz asidik bir tada benziyor. Siz neye benzetiyorsunuz merak ediyorum?

Ben özellikle kan şekeri yükseklikleri ne zaman oluyora dikkat ederim. Mesela bir yemek sonrası oluyorsa ya yemeği fazla yemişimdir ya da fazla yemek yemeyip, doğru insülini dozunu yapmışsam insülinimin bozulma ihtimalini ve insülin yaptığım yerin durumuna bakarım.

Mesela sabah bir yükseklik varsa gece 3’te kalkıp kan şekerime bakarım. Acaba gece 3’te düşüp sabah rebound etkisi mi oluyor diye. Reboun etkisinden kısaca bahsetmek gerekirse; hipoglisemi sonrası, karaciğer kan şekerini yükseltmek için kan glükoz vermeye başlar. Böylece kan şekeri yükselir. Bu yükselme bazen oldukça fazla olabilir. Eğer rebound etkisini yakalaşmışsam insülin dozlarımda ayarlama yapmam. Ama eğer rebound yoksa o zaman bazal insülin dozlarımda bir değişikliğe gitmem lazım. Bu durumda da bir-iki gün takip ederim. Sürekli devam eden bir durumsa bazallarda güncelleme yapmak doğru olur.

Herşey normal gidiyor, yani doğru bir yemek düzeni, insülinlerin kullanım şeklinde ve insülinlerde bir sıkıntı yoksa bir enfeksiyon var mı ona bakarım. Varsa ona göre doktorumla insülin dozlarımda ayarlamalara giderim.

Bu arada şunu da bilmek gerekir. Yaptığımız kısa etkili ve uzun etkili insülinler her zaman aynı dozda gidecek diye bir durum olamaz. Mesela ben 4-4-4-7 ünite olarak 4lü sistemle başlamıştım. Pompaya geçmeden önceye kadar bir ara 21-22-24-32 ünite, son zamanlarda da 7-7-8-13 ünite gibi insülin dozlarım vardı. Bu arada ilk 3 rakam kısa, sonuncu rakam ise bazal insülini belirtiyor. Bu sebeple ara sıra doktorunuzla insülin dozlarınızı ayarlamaya gitmelisiniz.

Bazen ne yaparsam yapayım kan şekeri düşmüyorsa, ölçüm aletimden 2-3 saat uzak kalıp, bolca su içiyorum. Ve dolayısıla sık sık tuvalete gidiyorum. Bir bakıyorum ki düşmeyen şeker düşmeye başlamış. Çünkü su ile varolan şeker idrar ya da ter yolu ile atılıyor. Elbette su içerek kan şekerimizi tamamıyla kontrol altına alamayız ama en azından düşüşüne yardım olabiliriz. Ben bunu Nevin Hanım’ın yönlendirmesi yapmıştım. Bu benim en önemli kişisel deneyimlerimdendir.

Ben bugüne kadar şunu çok net öğrendim. Kan şekeri yükseliğinden ziyade kan şekeri düşüklüğü daha kötüdür. Elbette kan şekeri düşüklüklerini ya da yüksekliklerini yaşamadan düzenli gitse herşey. Ama bizler yine bir doktor gibi kan şekerimize dikkat edip, pankreas gibi davranmaya devam edelim 🙂 .

 

  • Sevgili Esra Hanım…
    aracılığınızla mürvet hanımın yazısına yorum yapmak isterim.Benim kızımda 12 yaşında ve onunda şekerı bu aralar çok yüksekti dr götürdük tahliller yapıldı . Kortizol hormonu yüksek çıktı ve hA1c de yüksek sonuç olarak hem yeme düzeninin bozulması ve psikolojik olduğuna karar verildi ve tabiki büyüme hormonunun ve kotizol un etkisi de var tabi…biz kızımızı önce bir diyetisyene sonrada bir psikoloğa başlattık .Şimdi daha iyi ama unutmadan söyleyim ergenliğin etkisi büyükmüş.Bu dönem daha dikkatli olmamız gerekiyor sanırım yapılan iğne dozlarının doğru yapılıp yapılmadığına dikkat etmenizi tavsiye ederim…Mesela ben kızıma 4 ünite yap diyordum o yükselmesinden korkup 5 yapıyormuş …ve şeker düşüyor hipo arkası da hiperglisemi tabii…yani şekerin yükselmesinin veya düşmesinin bir sebebi var bence…
    tecrübemi paylaşmak istedim …teşekkürler…

    • Meltem Hanım Merhaba,

      Kalem sizlerindir. İstediğiniz yazıyı yazabilir ya da yorum yapabilirsiniz.

      sevgiler

  • merhaba,
    aynı sıkıntı bizde de var malesef. esra hanım size önceden de söylemiştim. 11 aylık bebeği diyabet hastası diye. 2 ay oldu öğreneli ve şekeri hep oynuyo… işime adapte olamıyorum.. ananesi ölçmüş en son gene 393tü. dün akşam işten eve gittiğimde bi baktık 42. bu ne zaman düzene girecek artık. çok şaşkınım… üzülüyorum.. rahat uyku uyuyamıyorum. çalışamıyorum… hiç bir şey…parmaklarını delerken anlıyor ve glukometreyi görünce gözlerini kapatıp parmağını uzatıyor. şeker düşüklüğü de beyne zarar verir diyolar. düzene girmedi gitti yani… işimi bırakıp ipleri elime alayım diyorum en sonunda…kararsızım

    • Melek Hanım Merhaba,

      Oynak kan şekeri olan kişilerin şeker düzeyleri ne yazık ki böyle gidiyor. İnsülin pompası sonrasında biraz daha düzene giriyor. Özellikle bebeklerde durum çok çok farklı. Bu sebeple iyi bir çocuk endokrinolojisi doktoruna gitmek lazım.

      Bebiş bizim gibi de tepki veremiyor. Konuşamıyor. Çektiği sıkıntı bizden çok farklı.

      İşinizi bırakacak bir noktada olmadan ailenizdeki herkesi biliçlendirmeye çalışın bence.

      sevgiler

  • Merhabalar Esra Hanım ,
    Ben yaklaşık 7 yıldır tip1 diyabetliyim Hiperglisemi ile en büyük sorunum yolculuk sırasında olması ( stresdenmidir nedir ) buda sık tuvalete gitmeye neden oluyor . Yolculuklarım kabusa dönüyor . Siz böyle bir durum yaşıyor musunuz ?

    • Yaşar Bey Merhaba,

      Eskiden özellikle uçak seyahatlerimde hipoglisemilerden kurtulamıyordum. Uçaktan indikten 1-2 saat sonra kan şekerim inanılmaz düşüyordu.

      Öncelikle seyahat öncesi neler yapıyorum oturup düşündüm. Hatalarımı ortaya koydum ve ona göre çözüm ürettim. Kan şekerimi sık takip ederek ve yeme düzenime daha da dikkat ederek kan şekerimin düşmesini bir şekilde engelledim. Artık sorun kalmadı.

      Sizin de yolculuklar esnasında insülinlerinizde ya da yeme düzeninizde önemli bir değişiklik yoksa kan şekerinizin yükselmesinin sebeplerini iyice bir düşünün. Hatalarınız varsa onları belirleyin ve o doğrultuda çözüm bulun derim.

      Eğer kan şekerleriniz çok çok yüksek gidiyorsa yolculuk öncesi yaptığınız stres bu kadar yükseltmez diye düşünüyorum kan şekeriniz.

      sevgiler

  • Cevap Bırak

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.